newstar
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الرئيسيةالرئيسية  أحدث الصورأحدث الصور  التسجيلالتسجيل  دخولدخول  

عايز تنزل ويندوز من غير اي سؤال, حط الاسطوانة وامشي

كاتب الموضوعرسالة
zaza22

المساهمات : 11

عايز تنزل ويندوز من غير اي سؤال, حط الاسطوانة وامشي Empty
مُساهمةموضوع: عايز تنزل ويندوز من غير اي سؤال, حط الاسطوانة وامشي   عايز تنزل ويندوز من غير اي سؤال, حط الاسطوانة وامشي Icon_minitimeالأربعاء يونيو 11, 2008 8:57 am

عايز تنزل ويندوز من غير اي سؤال, حط الاسطوانة وامشي Spacer
دي حركة صغيرة وسهلة علشان الناس اللي بتعمل صيانة لاكثر من جهاز في وقت واحد تحط الاسطوانة وتروح تعمل اي حاجة ترجع تلاقي والويندوز نازل من غير ما يسالك تلت التلاتة كام يا معلم وعايز اشوف الردود الحلوة
المطلوب
برنامج نيرو
برنامج winiso اي فيرجن بس يكون الكامل
نسخة ويندوز علي سي دي بس تكون نسخة نضيفة

نبدا الشغل
اولا
هتاخد نسخة imge من الاسطوانة عن طريق النيرو بس تنسخها علي الجهاز مش علش سي دي تاني عن طريق اختيار مكان الحفظ قبل الضغط علي زر burn وتنتظر تحميلها بالكامل علي الهارد ديسك بتاعك
ثانيا
بعد ما تخلص النسخة من النزول علي الهارد ديسك افتح برنامج ال winiso وتدوس open وتختار مكان الاسطوانة اللي انت نسختها علي الهارد بتاعك
ثالثا
هتلاقي البرنامج جاب ليك الاسطوانة بداخله حدد علي ملف ال support وفكه في اي مكان علي الهارد بس تعرف انت فميته فين لو نسيت مش مهم لانه هيفتح الملف بعد ما يتفك وبعدين خش في الملف دور علي ايكون اسمه deploy.cab فك الضغط بتاعه بردوا هتلاقي جواه ملف اسمه setupmgr شغله هيجلك مربع حوار فيه كل حاجه بتداخلها لليوندوز اهم حاجة في اخيتار لازم تختاره في الاول وهو creat new file ثم اضغط التالي ثم اختيار التالي ثم التالي ثم fully automed وبعد كدا اختيار install from cd ضروري اخ اختيار ده علشان الاسطوانة تبقي بوت وتجاوب علي كل الاسئلة بتاعت اليوندوز ( السريال - اسم الجهاز - تعريف الشبكة - اللغة اللي هينزل بيها الجهاز - التوقيت - تظبيط الفاكس كارد - كل حاجة من الاخر )
رابعا
هيقولك في الاخر انت عايز تحفظه فين احفظه في مكان وليكن سطح المكتب هتلاقي في ملفين علي سطح المكتب واحد txt file والتاني bat file تعمل تغير اسم التكست فايل وتسميه winnt.isf اوك تمام
خامسا
ترجع لبرنامج winiso تختار الامر add هتضيف الملفين اللي علي سطح المكتب في الملف i386 اوك احفظ اللي عملته ده كله
سادسا
افتح النيرو اختار imge to cd حط اسطوانة انسخ الاسطوانة جرب وقولي نفع ولا في مشاكل
اللي معندوش اي برنامج او عنده البرناكج ومعندوش السريال انشاء الله بكرا هيكونوا موجودين كلهم

وده اللينك للبرنامج win iso والسريال بتاعه

عايز تنزل ويندوز من غير اي سؤال, حط الاسطوانة وامشي
صفحة 1 من اصل 1